Tussen een werkgever en een werknemer bestaat een gezagsverhouding. Een werkgever heeft een instructierecht ten opzichte van de werknemer. Van een werknemer wordt verwacht dat hij de opdracht die hij van zijn werkgever krijgt, uitvoert. Er is sprake van werkweigering, op het moment dat een werkgever een redelijke opdracht geeft, maar de werknemer weigert die opdracht uit te voeren.
Redelijke opdracht
Wanneer is een opdracht redelijk? Een werkgever dient zich te gedragen als een ‘goed werkgever’ (artikel 7:611 BW). De opdracht dient te passen bij de functie van de werknemer.
Reden voor ontslag
Werkweigering kan reden zijn voor ontslag. Of dat het geval is, is afhankelijk van alle omstandigheden van het geval. Werkweigering is één van de voorbeelden als reden voor ontslag op staande voet. In artikel 7:678 lid 2 sub j BW staat namelijk:
“Wanneer hij hardnekkig weigert te voldoen aan redelijke bevelen of opdrachten, hem door of namens de werkgever vertrekt;”
Ontslag op staande voet is een zware sanctie, met verstrekkende gevolgen voor de werknemer. Het is daarom van belang dat een werkgever zorgvuldig omgaat met het toepassen van die sanctie.
Mocht de kwestie tot een procedure leiden, dan is het aan de werkgever om aan te tonen dat sprake was van werkweigering door de werknemer. Het is dus van belang dat de werkweigering goed wordt vastgelegd.
Advies voor werkgever
Weigert een werknemer een redelijke opdracht uit te voeren? Vraag dan naar de exacte bezwaren van de werknemer. Deelt hij deze niet, of zijn die bezwaren naar jouw mening onterecht, dan zou de werkweigering mogelijk reden kunnen zijn voor ontslag op staande voet. Ons advies is echter om de werknemer eerst per brief nogmaals in de gelegenheid te stellen om de werkzaamheden te verrichten. Als de werknemer ook na die brief blijft weigeren, dan zou mogelijk ontslag op staande voet kunnen volgen. Laat je echter altijd juridisch adviseren, voordat je deze sanctie toepast.
Geen arbeid, wel loon
Wil je wel een sanctie toepassen, maar gaat een ontslag op staande voet (gevoelsmatig) te ver? Als alternatief kan het loon van de werknemer worden ingehouden. Met ingang van 1 januari 2020 geldt de hoofdregel ‘geen arbeid, wel loon’. Deze wijziging brengt met zich mee dat een werkgever verplicht is het loon te voldoen als de overeengekomen arbeid geheel of gedeeltelijk niet wordt verricht, tenzij het niet verrichten van arbeid in redelijkheid voor rekening van werknemer behoort te komen.
Wanneer sprake is van werkweigering, ligt het niet verrichten van arbeid in de risicosfeer van de werknemer. Een werkgever is dan dus niet verplicht het loon te betalen.
Heb je vragen over dit onderwerp? Neem dan contact op met team arbeid & reorganisatie.
Wij helpen met:
Een transparant proces, dat vinden wij belangrijk.
De doelen van Hooglander
Een ondernemer wil ondernemen! Wij als Hooglanders maken dat zo makkelijk mogelijk. Wij begrijpen dan ook dat je snel, duidelijk en vooral ook goed geholpen wil worden. Directe lijnen, zonder gedoe. Neem eenvoudig contact met ons op!
De mensen van Hooglander
Net als jij, vermijden we liever conflicten dan ze op te moeten lossen. Daarom leren we jou graag echt kennen, spreken we duidelijke taal en delen we proactief onze kennis. Toch procederen? Maak kennis met ons team, wij staan er voor je!
Veelgestelde vragen
Staat jouw vraag er niet tussen? Je kunt ons gemakkelijk appen, bellen of mailen. We helpen jou dan zo snel mogelijk verder met een persoonlijk antwoord!
Veelgestelde vragenWerkgevers zijn primair verantwoordelijk voor de arbeidsomstandigheden in de onderneming. Als een werknemer een ongeval krijgt of schade oploopt, kan dat onder de aansprakelijkheid van de werkgever vallen. Ook kan de Nederlandse Arbeidsinspectie een boete opleggen of zelfs een proces-verbaal opmaken als een bedrijf zijn verplichtingen ter bescherming van zijn werknemers niet nakomt.
Werkgevers hebben de verplichting om een veilige en respectvolle werkomgeving te creëren. Werkgever moeten er dan ook alles aan doen om grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer te voorkomen. Is het mogelijk een werknemer te ontslaan na kennisneming van grensoverschrijdend gedrag door de betreffende werknemer?
Arbeidsconflicten zijn regelmatig een reden tot verzuim. Echter, een arbeidsconflict is een legitieme reden voor een ziekmelding. Er is namelijk geen sprake van ziekte op het moment van ziek melden. Anderzijds kan een arbeidsconflict wel een oorzaak zijn van ziekte en zo toch leiden tot een legitieme ziekmelding.
Bij zowel uitzenden als detachering worden arbeidskrachten aan derden ter beschikking gesteld tegen een bepaalde vergoeding. Er zijn wel een aantal verschillen, die met name te maken hebben met de aard van het dienstverband. Bij detachering heb je een formele arbeidsrelatie. Er is sprake van een opzegtermijn, je krijgt loon in periodes wanneer er geen werk beschikbaar is en je kunt niet zomaar ontslagen worden. Dit is bij uitzendwerk niet het geval. Mocht je vragen hebben neem dan contact op met ons team arbeid & reorganisatie. Zij helpen je graag verder.
Wanneer een werknemer op non-actief wordt gesteld, dan is deze nog niet ontslagen. De werknemer behoudt zijn rechten uit de arbeidsovereenkomst, zo ook het recht op loon. Dat een werknemer niet werkt doet er niet toe. Het gaat erom dat de werknemer bereid is om te werken. Dit geldt ook wanneer de werkgever gegronde redenen heeft om de werknemer op non-actief te stellen. De loonbetaling mag alleen worden stopgezet indien dit in de arbeidsovereenkomst is afgesproken. Is er niets vastgelegd over dit onderwerp? Dan dient het loon gewoon te worden betaald.
Staat jouw vraag er niet tussen? Je kunt ons gemakkelijk appen, bellen of mailen. We helpen jou dan zo snel mogelijk verder met een persoonlijk antwoord!
Veelgestelde vragen